Tampere kasvaa ja kehittyy nyt kovaa vauhtia, sekä hyvässä, että pahassa. Jatkuva rakentaminen kuuluu, näkyy ja tuntuu kaikkialla, ainakin näin keskusta-asukin elämässä.
Jos et jaksa lukee tekstiä ni käy tsekkaa lopusta kolme kohtaa!
Tampere on ollut jo vuosia kiinnostava, arvostettu ja pidetty kaupunki, jota tutkimusten mukaan pidetään Suomen muuttohaluikkaimpana kaupunkina. Tampereen väestön odotetaan kasvavan vuosina 2016-2020 lähes 10 000 henkilöllä. Tässä on varmasti yksi syy, minkä takia Tampereen infrastruktuurin on pysyttävä edellä aikaamme. Vaikka tällä hetkellä työmaat, meteli, keskustan sekavuus ja siihen käytetyt kaupungin rahat kiukuttavat moniakin, on hyvä varautua kauaskantoisiin suunnitelmiin tulevaisuuden Tampereesta.
Eihän se itselle paha ole, kun on vielä terveet jalat, suht terve pää, eikä elanto riipu Hämeenkadun kunnosta, mutta ei käy kateeksi muistisairaita, liikuntarajoitteisia, vanhuksia ja pienyrittäjiä.
Päivittäin keskustan kaduilla tulee vastaan vanhempia ihmisiä, jotka ovat aivan hukassa, mistä pääsee kadun yli tai mistä löytyy seuraava bussipysäkki. Välimatkat on pitkiä ja sekavia ja kunnon opasteet puuttuu, eikä yhden yhtä tuolia ole missään, mihin voisi hetkeksi huilahtaa. Mieti hetki miltä tuntuis liikkua tällä hetkellä sokeena, pyörätuolilla tai sata vuotta jo palvelleiden jalkojen ja pahenevan sydänvian kanssa. Enää oman bussipaikan siirtyminen ei kiukutakkaan niin paljon.
Entä sitten Hämeenkadulla työskentelevät pienyrittäjät? Asiakkaat ja turistit on kadonnut, liikevaihdot tippunut, pinnaa kiristää, työntekijöitä pitää laittaa pihalle ja ite mentävä Kelan luukulle, että voi saada alennusta lasten päivähoitomaksuista ja nostaa asumistukea, kun muuten ei rahat riitä. Eikä se oo vielä paha, monta yrittäjää, esimerkiksi Hämeenkadun länsipuolelta on laittanut koko puljun kiinni. On arvioitu, että ratikka tulee maksamaan kaupungille noin 200 miljoonaa euroa, mutta mikä on oikea lopullinen summa, kun mukaan laskettaisiin menetetyt yrittäjien tulot, työntekijöiden menettämät tulot ja toisaaltaan näiden aiheuttamat menot kaupungille? Ei ole ihme, että kaupunki tekee pieniä säästölinjauksia, kuten: kasvattaa luokkien ja päiväkotiryhmien kokoja, nostaa pysäköinti- ja bussimaksuja, vähentää julkisten alueiden ylläpitoa ja kiristää hoitopalveluista. Mutta kuka sitä vielä tietää, tuleeko tämä kaikki olemaan hyvä vai huono sijoitus tulevaisuudessa.
Yksi asia on kuitenkin vielä jäänyt mietityttämään. Monen ihmisen kanssa aikoinaan tuli pohdittua miten Ratinan uuteen kauppakeskukseen riittää yrittäjiä, koska Tampereelta löytyy jo monenlaista palvelua ja Hämeenkatukin on täynnä liikkeitä, mutta kumma kyllä, sehän tuli kuin tilauksesta.
- ”Sponda Ratinan kauppakeskuksesta: ”Töiden alkaminen jo kesällä on hyvä tavoite” 25.03.2011
- Ratikan alustava yleissuunnitelma päätettiin 3.10.2011.
- 9.11.2013 Aamulehden mukaan Ratinan kauppakeskus junnaa paikallaan.
- Kaupunginvaltuusto hyväksyi raitiotien yleissuunnitelman 16.6.2014.
- Tamperelainen 14.12.2014 ”Kaupunki vuokraa tilaa Tampereen kalleimmalle tontille vuosikausia odotetusta kauppakeskuksesta. Tuoreimman arvion mukaan Ratinan kauppakeskuksen pitäisi avautua vuonna 2017.”
- Rautatie allianssikilpailu ratkesi kesäkuussa 2015.
- ”Yhtiön pörssitiedotteessa kerrotaan, kauppakeskuksen rakentaminen käynnistyy huhtikuussa 2015 uudisrakennus Valo-Ratinan maanrakennustöillä. Kauppakeskuksen on tarkoitus valmistua keväällä 2018.” Tamperelainen 30.03.2015
- Kaupunginvaltuuston piti päättää rautatien rakentamisesta 24.10.2016, mutta sai lopullisen päätöksen rakentamisesta 7.11.2016. Aamulehti 27.09.2017
-
Raitiotien kiskojen asennus alkoi toukokuussa 2017. Raitiotien rakentaminen aiheutti jo vuonna 2017 merkittäviä liikennejärjestelyjä muun muassa Hämeenkadulla, Itsenäisyydenkadulla, Teiskontien ja Kekkosentien risteyskohdassa ja Hervannassa.
- Ratina aukeaa jo 19.4.2018
Kuin käsikädessä, Ratinan kauppakeskus aukesi juuri ennen, kun raitiotien rakentaminen sotki koko Hameenkadun ja kaikki isommat yritykset, joilla oli mahdollisuus muutti valmiiseen kauppakeskukseen 😀
Jos siis tietää mitä maailmassa tapahtuu ja tulee tapahtumaan, tietää myös mitä voisi tehdä ja mitkä ovat mahdollisuudet ja se kenellä tulee olemaan tietoa, on se, joka omistaa dataa. Esimerkiksi Googlella on niin paljon dataa, että se voi jopa ennustaa tulevat flunssaepidemiat tai poliittiset jakaumat. Joten tieto on valtaa ja tulevaisuudessa sillä tienataan paljon rahaa.
Jos et ymmärtänyt mitään tästä sekalaisten ajatusten sarjasta ja hieman pomppivasta postauksesta ni muista ainakin nää:
- Auta niitä, joilla asiat ei oo niin hyvin ku sulla
- Tue paikallista yrittäjyyttä ja yhteisöjä (Vie roskat roskiin, kaupunki ei tee sitä enää)
- Tiedä ja ymmärrä mitä sun kaupungissa / maassa / maailmassa tapahtuu eli kato uutiset ja lue lehtiä (juorulehtiä ei lasketa)
Lähteet:
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampereen-asukasluku-kasvaa-2025-mennessa-kymmenilla-tuhansilla-asuntolainoilla-kova-kysynta-24027050
https://yle.fi/uutiset/3-10345171
https://www.aamulehti.fi/a/200419299
https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/276040-paatos-tehty-ratinaan-rakennetaan-kauppakeskus
https://www.rakennusfakta.fi/ratinan-kauppakeskus/project.html
https://kaupunkiliikenne.net/Tampere/index.html
Dokumenttisarja: The code